Imkervereniging Delft

Close this search box.

Zwermlijst

Bijenzwerm gezien?

Als u een bijenzwerm ziet, bel dan naar één van de imkers die op deze pagina onder de plaatsnamen worden genoemd. Voordat u belt, kijk dan eerst naar de foto’s om te zien of het echt bijen zijn. Imkers kunnen u alleen met bijen helpen. Hommels en wespen worden door de imkers niet weggehaald. Als wespen en hommels overlast verzorgen, kunt u een ongediertebestrijder bellen. Maar heel vaak kunt u de wespen en hommels gewoon laten zitten. In het najaar verdwijnen de hommels en wespen vanzelf.

Hoe zie je het verschil tussen een bij, een wesp en een hommel?

Een bij is wat harig, en bruin gestreept. Een wesp heeft gele poten en een smalle taille en geel/zwart gestreept Een hommel is groter en ruiger behaard. Op het lijf van de hommel zitten duidelijke banden van gekleurde lange haren die ringen vormen. Een hommel is groter en ronder dan een bij. Sommige hommelsoorten hebben een wit kontje. Bijen vormen na het zwermen een tros en die ziet er zo uit: